Ana Sayfa » Jinekolojik Hastalıklar » Endometrial Hiperplazi ve Polipler

Endometrial Hiperplazi ve Polipler

Endometrial Polip

Endometriumdan (rahim iç bşluğunu saran zar) köken alıp rahim içine büyüyen kitlelerdir. Çoğunlukla belirti vermezler ancak şu şikayetlere de yol açabilirler:

- menopozda kanama

- aşırı veya ağrılı adet kanaması

- adet dışında kanama

Bazen de infertilite araştırmaları sırasında saptanırlar.

Tanıda kullanılabilecek yöntemler:

- ultrasonografi ve SIS (Saline İnfusion Sonography)

- histeroskopi (eş zamanlı tedavi olanağı da sağlar)

- HSG (ilaçlı rahim filmi)

Çoğunlukla iyi huyludurlar ancak menopoz sonrası görülenlerde kanser riski yaşla artar. Östrojenik ilaç (örneğin tamoksifen, digoksin) kullananlar, fazla kilolu kadınlar, düzensiz adet olanlarda görülme sıklığı artar. servikal poliplerle birlikte bulunabilir. Tekrarlayabilir.

Tanı konulduğu zaman alınmalıdır. Bu hem şikayetleri tedavi eder hem de kesin patolojik tanıya imkan verir. Tedavi yöntemleri:

- Histeroskopi : İnce bir kamera ile rahim içine girilerek polip görülür ve kesilerek/traşlanarak çıkarılır.

- Küretaj: Rahim içine giren ucu halkaya benzer kesici aletlerle (küret) tıraşlanarak veya plastik kanüllerle emme basıncı uygulayarak yapılabilir.

Endometrial Hiperplaziler

Endometriumun aşırı büyümesi, kalınlaşması anlamına gelir. Semptomsuz olabileceği gibi aşırı ve düzensiz adet kanamalarına, ara kanamalara da sebep olabilir. genellikle ultrasonografi ile tanı konur. Üreme çağındaki bir kadında endometriumun kalınlığı yumurta gelişiminin evrelerine paralel olarak değişir. dolayısıyla kalınlık için sabit bir üst sınır yoktur ve hastanın şikayetleri, ultarsonografik görüntü, Doppler bulguları,risk faktörleri göz önüne alınmalıdır. Menopozda ise 5mm nin altında olması beklenir, ancak hastanın kanaması yoksa daha yüksek değerler de normal olabilir.

Hiperplaziler basit-kompleks ve atipili-atipisiz olamalarına göre sınıflandırılırlar. Tedavisiz kalmaları halinde (kompleks atipili tipte en fazla olmak üzere) endometrium kanserine dönüşme veya endometrium kanseri ile birlikte buunma riski taşırlar. Kesin tanı konulabilmesi için endometrial örnekleme (biyopsi, küretaj veya histeroskopi ile) yapılmalıdır.

Cerrahi ve medikal tedavi seçenekleri mevcuttur. Tedavi planlanırken hastanın yaşı, patolojik tanısı, fertilite isteği ve şikayetleri dikkate alınır.

Medikal tedavi progestojen hormonların ağızdan veya rahim içi raç şeklinde kullanımıyla olur. Cerrahi tedavide bazı hastalarda kavitenin temizlenmesi yeterliyken bazı hastalar için histerektomi (rahmin alınması) daha uygun olabilir.