Ana Sayfa » Kadın Kanserleri » Endometrium (Rahim İç Zarı) Kanseri

Endometrium (Rahim İç Zarı) Kanseri

Endometrium rahim iç boşluğunu saran zardır. Aslen östrojen ve progesteronun etkileri altında döllenmiş yumurtanın rahme tutunmasında kilit rol oynar. Endometriumun üst (fonksiyonel) tabakası her ay adetten sonra östrojen etkisiyle yenilenir ve kalınlaşır, takiben progesteron etkisiyle olgunlaşır ve hormonların azalması sonucu ay sonunda adet kanaması ile dökülüp atılır.

Endometrium hücrelerinde kanserleşmeye neyin yol açtığını bilmiyoruz. Ancak bazı faktörler bu riski arttırır:

• Progesteronun takip etmediği uzun süreli östrojen etkisi (kronik anovulasyon gibi
  • Erken adet görme, geç menopoz
  • Obezite : fazla yağ dokusu da östrojen üretir.
  • Östrojen etkisi gösteren ilaçlar ve besinler (tamoksifen, soya gibi)
  • İleri yaş
  • Aile öyküsü
  • Hiç gebelik yaşamamış olmak
  • Meme ve over kanserleri
  • Hormon salgılayan yumurtalık kistleri

Sigara ve doğum kontrol hapı kullanmak ise riski azaltır.

2 tipi vardır. Daha sık karşılaşılan Tip 1 daha genç hastalarda görülür ve daha iyi gidişlidir. Genellikle öncesinde endometrial hiperplazi (kalınlaşma) veya polip vardır ve erken evrede tanı konur. Tip 2 ise menopoz sonrası ileri yaşlarda ortaya çıkan nadir tiptir ve atrofik (ince) endometrium zemininde gelişir.

Endometrium kanseri sıklıkla düzensiz kanamalarla kendini belli eder. Postmenopozal kanamalar (menopozdan sonraki kanamalar), miktarı ve sıklığı ne olursa olsun risk taşır ve ihmal edilmemelidir.  İleri evrelerde karın ağrısı, kitle ve kilo kaybı görülür. Ancak çoğunlukla çok ilerlemeden kanamaya sebep olduğundan erken evrede tanı konur.

Tanı için endometriumun değerlendirilmesi gerekir. Bu amaçla kullanılabilecek bazı yöntemler şunlardır:

• Ultrasonografi ve SIS
  • Histeroskopi: kamera ile tüm endometrial yüzeylerin gözlenmesine ve en şüpheli alanlardan parça alınmasına olanak veren, kolay uygulanabilen bir işlemdir.
  • Endometrial biyopsi / küretaj: Rahim içine ince plastik bir kanül yerleştirilip emme basıncı uygulayarak endometriumdan rastgele doku örnekleri toplama işlemidir.

Alınan parçaların patolojik incelemesi ile kesin tanıya ulaşılır.

Standart tedavi cerrahi + kemoterapi/radyoterapidir. Mümkün olan her hastada ilk tedavi seçeneği cerrahidir. Rahim, yumurtalıklar ve lenf düğümleri alınır. Ortalama 5 yıllık sağ kalım oranları:

Evre I: 81% - 91%

Evre II: 71% - 79%

Evre III: 30% - 60%

Evre IV: 15% - 17%

Hastalığın tanı anındaki yaygınlığı, tipi, lenf düğümleri ve başka organlara yayılım durumu sağ kalımı etkileyen başlıca unsurlardır. Her hasta için bu faktörler değişik olduğundan hastalığın gidişatı da farklı olacaktır. Hiçbir hasta diğerinin tıpatıp aynısı değildir.

Bazen ileri yaş veya diğer hastalıklar nedeniyle cerrahi kısmen yapılabilir veya yapılmayıp diğer tedavi seçenekleri (hormon tedavisi, hormonlu spiral Mirena, kemoterapi, ışın tedavisi gibi) uygulanır.

Bazen de genç ve çocuk sahibi olmak isteyen kadınlarda ameliyat kısmen yapılır, ilaç tedavisi ile hastalık bir süre baskılanır ve gebelik tamamlandıktan sonra (doğumdan sonra) rahim ve yumurtalık da alınarak tedavi tamamlanır (Fertilite koruyucu cerrahi).