HSG

Histerosalpingografi (HSG), halk arasında bilinen ismiyle ilaçlı rahim filmi, Fallopian tüplerinin ve rahim boşluğunun şeklini göstermek amacıyla rahim içine ilaç verilerek çekilen bir röntgen filmidir.

Normal jinekolojik muayenede olduğu gibi rahim ağzı görülür, içeri ilaç verebilmek için rahim kanalına ince bir kanül yerleştirilir. İlaç verilip film(ler) çekilir. Bu işlem yaklaşık 5-10 dakika sürer ve hafif bir kasık ağrısına sebep olabilir. Çoğu zaman bu ağrı hasta tarafından kolaylıkla geçiştirilir. İşlem öncesi tek bir ağrı kesici hap alınması faydalı olabilir. Jinekolojik muayene konusunda çok hassas, ağrı eşiği çok düşük veya gergin hastalara anestezi altında çekilebilir. En doğrusu adetin bitişini takip eden birkaç gün içinde çekilmesidir. Çok riskli bir işlem değildir.

Bu işlemle gebeliğin tutunup gelişeceği yer olan rahim boşluğu (normalde tepesi aşağıda bir üçgen şeklindedir) ve tüpler (üçgenin üst iki köşesinden çıkıp yumurtalıklara doğru uzanan yaklaşık 10cm uzunluğunda 1-2 mm genişliğinde  yollardır) değerlendirilir. Tüpler yumurtalıklardan atılan yumurtayı yakalayıp sperm ile döllenmesini sağlayan yapılardır. Endometriozis, enfeksiyonlar, geçirilmiş karın ameliyatları, dış gebelikler, myomlar veya yumurtalık kistleri nedeniyle tüplerin yapısı ve işlevi bozulmuşsa gebelik gerçekleşemez. Doğal yoldan ve aşılama ile (IUI) gebelik oluşabilmesi için sağlıklı işleyen en az bir yumurtalık ve tüp olması gerekir. Bazı kişilerde bu yapıları değerlendirmek için laparoskopi ve histeroskopi kullanılması daha uygun olabilir.