Ana Sayfa » Kadın Kanserleri » Over (Yumurtalık) Kanseri

Over (Yumurtalık) Kanseri

Over (yumurtalık) kanseri Türkiye’de kadın kanserleri arasında 7. sıradadır, kadınlardaki kanser ölümlerinin de 5. en sık sebebidir. Çoğunlukla ileri evrede tanı alır, çünkü belirtileri hafiftir ve bu hastalığa özgü değildir.

Olası belirtiler:

Karın ağrısı ve şişkinlik

Kilo kaybı

Çok yemek yenmemesine rağmen tok hissetmek

Barsak alışkanlıklarında değişiklikler, özellikle kabızlık

Sık sık idrara çıkma ihtiyacı

Karın alt tarafında dolgunluk hissi

Günlük kıyafetlerin bel çevresini sıkması

Bulantı ve kusma

Yorgunluk

Alt sırt ağrısı

Risk faktörleri

Over kanserine yol açan faktör bilinmemektedir. Ancak bazı durumlar riski arttırır. Bu durumların bir kadında bulunması mutlaka kanser olacağı anlamına gelmez.  Over kanserlerinin  yaklaşık %75i hiçbir risk faktörü taşımayan kadınlarda ortaya çıkar.

• BRCA 1 veya BRCA2 mutasyon taşıyıcıları
  • Lynch sendromlu kadınlar ( HNPCC genetik mutayon). HNPCC herediter non-poliposis kolorektal kanser anlamına gelir. Bu tip genetik mutasyon, özellikle uterus, kolon ve diğer tip sindirim sistemi kanseri gibi  kuvvetli aile kanser öyküsüyle ilişkilidir.
  • Kuvvetli  meme veya over kanseri aile öyküsü olan kadınlar
  • Kişisel meme kanseri öyküsü olan kadınlar.
  • Beş yıldan fazla sadece östrojen (progesteronsuz) replasman tedavisi alan kadınlar. Estrojen ve progesteronu beraber alan kadınlar düşük risklidir.
  • Endometriyosisli kadınlar
  • Kadının, ileri yaşlarda gebe kalması, çocuk doğurması
  •  İlerleyen yaş
  • Fazla kilolu olmak
  • Nulliparite (hiç çocuk doğurmamış olmak)
  • İnfertilite ve infertilite tedavileri
  • Jinekolojik ameliyat geçiren kadınlar. Fakat bazı ameliyatlar riski azaltır.

Riski azaltan faktörler:

• Doğum kontrol hapları
  • Çok sayıda doğum yapmak
  • Emzirmek
  • Histerektomi (rahim alınması), ooforektomi (yumurtalıkların alınması), tüplerin bağlanması ameliyatları

Over kanserleri köken aldıkları hücrelere göre sınıflandırılırlar:

• Epitelyal: en sık görülen gruptur.
  • Germ hücreli: Daha genç yaştaki kadınlarda (20 yaş civarı) görülür. Hızlı büyür, kemoterapi ve radyoterapiye cevap verir.
  • Seks kord-stromal: Hormon salgılayabilir, kıllanma ve düzensiz kanama gibi şikayetlere yol açabilir.
  • Metastatik: Başka organlardaki kanserin yayılımıdır. (meme, mide, kalın barsak, lenfoma gibi)

Sağ kalımı etkileyen faktörler

• Hastanın yaşı
  • Tümörün histolojik tipi
  • Tümörün evresi
  • Tümörün grade i
  • Cerrahiden sonra kalan tümör miktarı
  • Asit varlığı
  • Lenf düğümlerine yayılım

Tanıda kullanılan yöntemler:

• Görüntüleme: ultrasonografi, MRI, Bilgisayarlı tomografi
  • Tümör markerları: HE4, Ca 125, Ca 19-9, LDH, inhibin, HCG,AFP gibi kan testleri
  • Sitoloji: Karındaki asit sıvısından örnek alınarak içerdiği hücrelerin incelenmesidir.
  • Diğer organlara yayılımın değerlendirilmesi: Akciğer filmi, baryumlu grafiler, kolonoskopi gibi
  • Kesin tanı ve tiplendirme çıkarılan yumurtalık dokusunun patolojik incelemesiyle sağlanır.

Tedavi

• Cerrahi: Tanı ve tedavinin en önemli basamağıdır. Rahim, yumurtalıklar, omentum, karın zarı, lenf düğümleri, gözle görülebilen her tümör parçası çıkarılır. Ameliyatın ne kadar genişleyeceği ancak ameliyat esnasında tam olarak belli olur. Erken evre ve bazı tümör tipleri için fertilite koruyucu cerrahi (hastanın çocuk sahibi olmasına imkan tanır) şansı vardır. Ameliyatı yapan cerrahın jinekolojik onkolojide deneyimli ve eğitimli olması hastanın kemoterapiye cevabını ve sağ kalımını doğrudan etkiler.
  • Kemoterapi: Damardan ilaç verilerek yapılır. Tümörün tipine göre kullanılacak ilaçlar ve dozları belirlenir.

Her kadının yılda bir defa jinekolojik muayene olması, hastalığın erken evrede yakalanması için önerilen tek yöntemdir.